tiistai 14. kesäkuuta 2011

Lahjasukkia

Kyllä kai kesäänkin voi kuulua villasukat? Ainakin sellaiseen perinteiseen juhannuskeliin mökkiolosuhteissa. Nämä sukat lähtivät kerho-ohjaajille, jotka tekevät työtä vapaaehtoisesti.  Päätin kiitokseksi neuloa sukat sen sijaan, että olisin rynnännyt ostamaan jotain helppoa ja turhaa. Ja kyllä kiitosta sainkin :D


Kaikki sukat ovat Seitsämästä veljeksestä. Pinkit yllä pitsineulosta. Alimmaiset valkoiset palmikkoa. Resoriosuudet innostuin neulomaan 1o, 1n, niin että oikea silmukka neulotaan takaa. Tällöin resorista tulee paljon napakampi.


Näihin naistensukkiin otin kuviot Pienestä, suuresta neulekirjasta, johon törmäsin kirjastossa. Siinä on todella paljon erilaisia pintamalleja, ei siis ollenkaan itse neulemalleja ja pelkkiä pintajuttuja. Oli niin kattava opus, että päätin ostaa sen myös itselle. 


Ja yhdet miestensukatkin vielä teatterikerhon ohjaajalle Punatulkkuvärissä. Itse sukkaosuudella tein sukan päälisen 1o, 1n, (oikea takaa neuloen), jotta sukasta tulee istuvampi. En itse pidä pussimaisista sukista, jotka sopivat huonosti saappaaseen tai luistimeen. Kuvissa sukat näyttävät nyt aika puikuloilta, mutta jalassa istuvammat.


perjantai 10. kesäkuuta 2011

Keittiöjuttuja

Mummonkaappi ajatui keittiöön säilytyskaapiksi. Sille pitäisi vielä keksiä jokin maaliväri. Nyt se on likaisen harmaa, eikä oikeastaan minkään värinen. Tekisi mieli keksiä jokin ihan ässä hihasta, mutta ehkä päädyn vain valkoiseen mahdollisen kyllästymisen estämiseksi. Taustaseinän pitää silloin saada jokin väri ja olenkin katsellut siihen jo muutamia tapetteja. Vieressä seisoo toinenkin valkoiseksi maalattu vanha kaappi, joten pääsevät molemmat sitten hienosti esiin irti taustastaan.


Loppuraskauden siivousvimman vuoksi keittiö on muutenkin siivottu eli siis laatikot on käyty läpi, pesty ja järjestetty uuteen kuosiin. Kaappeja meillä ei oikeastaan olekaan. Ainoastaan jättisaareke (1,2m x 3,6m), jonka keskellä liesi ja josta avatuu laatikostot molempiin suuntiin sekä vastakkain toinen "saareke" (0,6m x 3,6m) , joka avatuu porraskuiluun, jossa vesipiste, astianpesukone, kylmälaitteet jne.




Alimmaisessa kuvassa on sokerit vierekkäin. Välillä tulee leivottua sen verran usein, että sokerien kaivaminen laatikoista ei oikein nappaa. Muutenkin haluan, että taikinakone on koko ajan esillä niin tulee herkemmin ryhdyttyä toimeen. Silti joku sen aina nostaa pois. Mutta jos sokerihiiret käyvät napsimassa purkeista, niin sitten pitää miettiä uudelleen tuota sijoitusta...

maanantai 6. kesäkuuta 2011

Bambuhaalarit

Tässä yksi pitkään viimeistelyä odottanut bambutuotos. Värit toistuvat huonosti kuvassa eli ovat hieman kirkkaammat luonnossa. Malli on taas syntynyt työn edetessä, joten monta asiaa voisin nyt tehdä toisin. Neppikohdat vahvistin ompelemalla taustalle vaaleaa nauhaa. Langan merkkiä en enää muista, mutta on myös sellaista varhaisempaa putkeen neulottua lajia, jota en kovin kuumassa menisi pesemään.


perjantai 3. kesäkuuta 2011

Kalustemaalailuja

Pikkumiehen keittiö sai jokin aika sitten kierräyskeskuksesta 8 euron lipaston (keskellä), väri oli hieman likaisen harmaa, joten maalasin sen turkoosilla. Kaappi on kokonaan puuta ja aika hyvässä kunnossa. Sinne mahtuu nyt astioita ja ruokia. Malibun punainen kaappi toimii jääkaappina. Kirpparilta löytyi puinen maustehylly, joka odottaa nyt myös turkoosia pintaansa. Lupasin Aarolle jonkin oman maalausprojektin, kun en antanut hänen itse maalata isompia kalusteita. Maustahyllyn hän saa nyt sitten itse maalata.


Synttärilahjaksi ostin keittiöön kauan kaivattuja astioita. En vain oikein syttynyt niistä järkyttävistä kaupan muovileikkiastiastoista, joten päätin hankkia jotain hyödyllisempää. Ostettiin mukeja ja lusikoita, joita voi muutenkin käyttää. Meillä on samoja, mutta pidempiä jäätelölusikoitakin ollut jo muutama vuosi.  Sydänlautaset ovat keraamisia (saa nähdä, koska menevät rikki) ja oikealta käyttötarkoitukseltaan teepussin alusia. Muuten keittiö on täynnä erilaista kierrätyskamaa, joka on minikoossa. Välillä ruokapurkkeja ja puteloita pestään sitä vauhtia leikkikäyttöön, että jotakin pitää karsia pois. Jos esim. riittäisi, että jääkaapissa olisi samanlaisia vain yksi margariinipurkki, yksi soijamaito jne.


Pekka-vauvalle löydettiin myös kierrätyskeskuksesta vihdoin sänky niin enää ei nuken tarvitse pyöriä ties missä. Sängyn maalasin myös turkoosiksi. Koska tuota samaa maalia vielä jäi, ajattelin vetäistä sillä Aaron omankin sängyn, joka on vanha sivustavedettävä. Se on saanut kelvata epämääräisen harmaana odottamassa kunnostusta, mutta kesäaikana sen voisi tuunata ulkosalla. Saa nähdä, miten energia riittää vauvan kanssa.


Kolmas maalauskohde oli puinen pulpetti, jossa ei ollut edes kunnon lakkapintaa päällä. Vetäisin sen roosan väriseksi sisuksia myöden.


keskiviikko 1. kesäkuuta 2011

Tyttö syntyi!

Tyttö saapui maailmaan viime keskiviikkona klo 04.14. Täällä on muutama päivitys tullut sen jälkeen, jotka olin ajastanut valmiiksi. Mutta tässä hän nyt sitten on, neiti, 3575g, 51cm. Vedet alkoivat tihkua kotona nukkumaan mennessä ja onneksi tuli pikkuhiljaa, niin synnytys sai lempeämmän alun ja ehdittiin sairaalaan ennen rytinöitä. Jälleen kamalinta olivat jälkisupistukset, joiden vuoksi olin synnytyssalissa 12h vauvan syntymän jälkeen. Olen vähän outo tapaus, kun on ilmeisen harvinaista, että kovimmat ja pisimmät tuskat on synnytyksen jälkeen... No, se oli odotettavissa, vaikka tällä kertaa se oli vielä kamalampaa kuin edellisellä. Onneksi tämä reissu oli se viimeinen ;) Kotiin päästiin seuraavana päivänä.








lauantai 28. toukokuuta 2011

Kesäisiä juttuja

Ompelin pari kesäistä tyynynpäällistä Marimekon palasta, taustakankaaksi kaapista löytyi yksivärinen oranssi kierrätyskangas, jonka olen joskus tuonut kirpparilta. Kyllä siis kannattaa niitä kankaita kaappiin hamstrata, niin löytyy aina sävysävyyn joka lähtöön, kun yhtäkkiä tulee mieleen tehdä jotain ;D Sopivat oranssit vetoketjutkin löytyi kaapista. Tyynyt ostettiin edellisenä päivänä. Halusin tuollaiset n. 50x 60cm sisustustyynyt, koska nuo kankaat olivat juuri sen kokoiset ja odottamassa on muitakin sen kokoisia Marimekon kangaspaloja. Tulevat itse asiassa siitä, että kun ostaa 50cm kangasta ja jakaa sen kahtia, niin kuviotkin menee yleensä tasan. Taustaksi sitten jotain yksiväristä. Tavallisen sänkytyynyt olisivat olleet ehkä vähän liian pienet ja littaantuvat, joten löysin tuollaiset, joiden paksuus on 10cm eli on selkeämmin sisustustyyny.  Sen verran laiskotti ison mahan kanssa, etten jaksanut enää silittää niitä vaan heitin heti paikoilleen.


Pihapöydälle kaapista löytyy kolme erilaista raidallista pöytäliinaa, jotka kaikki on kirpparilta. Niitä voi sitten vaihtaa sitä mukaa, kun lapset sottaavat syödessään. Pelargonian alla nyt vihreäraidallinen.


Pelargoniat on mun suosikkeja...


Ja neilikat...


Pidän siitä, että pihalla on paljon väriä ja jostain syystä viime vuosina olen pitänyt tuosta pinkin ja oranssin yhdistelemisestä.


keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Vieläkin villahousuja!

Meillä on oikeasti aivan laittoman paljon pieniä villahousuja! Tekee tiukkaa kehdata sanoa, että niitä on varmaan 20. Pelkkien S-koon villahousujen käyttöönottopesu oli siis melkoinen homma! Eivät todellakaan kaikki ehdi olla aktiivisessa käytössä, mutta on onpa ainakin moneen lähtöön, asuun, eri korkeutta, pituutta, napakkuutta. Näistä lilat ovat vielä S-kokoa, mutta punertavat M-kokoa. Siinä koossa ei monia housuja vielä ole, joten pääseehän sitä vähän jatkossakin neulomaan pöksyjä... Lilat on siitä vähän harvinaisemmasta dark horse -langasta vai mikä se nyt olikin ja punertavat Patonsia. Liukuvärjätty lanka menee, miten on mennäkseen ja yllätykseksi haarakohdan leveys oli sellainen, että sama väri osui aina samaan paikkaan! Mallit muuttuvat mulla joka kerta, kun tekee mieli kokeilla aina kaikkea. Patonseihin tein kiilan, liloissa haara on suora.


perjantai 20. toukokuuta 2011

Eteisen "uusi" kaappi

Eteiseen löytyi muutama viikko sitten talonpoikaiskaappi kirpparilta. Kaapin koko on 80cm leveä, 100cm korkea ja 50cm syvä eli melkoisen tilava hintaan nähden, joka oli 40€. Sisällä on kaksi hyllyä, joissa on nyt numeroidut laatikot pojille. Ykköseen tulee päähän laitettavat eli lippikset, pipot jne., kakkoseen sormikkaat ja kolmoseen ulkohousut. Sen lisäksi kummankin hyllylle mahtuu vielä pyöräilykypärät. Alimmaisen hyllyn otin omalle kassikokoelmalle ;D Yllä olevaan naulakkoon ei nyt enää voi ripustaa pitkiä takkeja, mutta hyvä niin! Menevät paremmin sitten oikealla puolella olevien liukovien taakse henkarille. Sen sijaan naulaakkoon pääsee äidin laukkuja...

Muutenkin on eteinen nyt kunnossa, talvivaatteet viety pois, kesätakit paikoillaan, kengät hyllyillä ja Ikean Malm-lipastoon ostettu valkoisia ja mustia säilytyskoreja, jotka sopivat sinne millilleen. Niihin on lajiteltu huivit, vyöt, aurinkolasit, paikat lompakolle, avaimille...Niin ja mies sai alimmaisen laatikon vielä säläkamalleen eli epämääräisille muttereille, otsalampuille ja mitä kaikkea kivaa aarretta aina tuolla eteisessä tiellä onkin pöyrinyt.
Ja tässä syy järjestelyinnolle...
Vähäiseksi jäi tämänkertaisen raskausmahan kuvaaminen. Tämä kuva on otettu äitienpäivänä.

Rastilistat

Loma-aika koittaa pian,  mutta pakko vielä päivittää kuva listasta, jonka laadin kummallekin pojalle. Koululaisella eri tehtäväkohdat ovat ihan sanamuodossa, mutta pienemmälle laitoin kuvakoodit siitä, mitä pitää tehdä. Alkoi mennä hermot siihen, että pimennysverhot olivat vielä illansuussakin alhaalla, huoneessa valot päällä, petivaatteet lattialla, yöpaita olohuoneessa, aamupala syömättä, hampaat pesemättä ja illalla ulkovaatteet pisin permantoja oven suussa tietenkin, kädet pesemättä, huoneet hujanhajan jne. Kynä on teipattu listojen viereen, listat omien huoneiden ovissa. Vielä kun aikuiset jaksaisivat tarkistaa näitä ja palkita, niin homma ei menettäisi merkitystään...



torstai 19. toukokuuta 2011

Sadetta sadetta pihalla...

Tässä vanha korituoli, joka toimii vielä hyvin pihakalusteena terassilla sateelta suojassa. Köllöttelin tässä mahani kanssa jo kun lumet sulivat ja aurinko alkoi lämmittää. Olen aiemmin ommellut tähän mustan Marimekon unikkokuosisen päällisen, mutta kesällä pitää olla jotain värikkäämpää. Olen ostanut tämän kankaan kauan sitten Ikeasta ja se vain on ollut ompelematta. Siitä riittää vielä vaikka mihin muuhunkin tyynyyn ja pehmusteeseen. Ostettiin eilen terassille puiset säilytysarkut pihaleluille, työkaluille...ja niiden päälle voisi ommella samasta kankaasta vaikka istuinpehmusteet.


Yrtit saavat hyvin vettä sateesta. Vielä lisää aurinkoisia ja lämpimiä päiviä niin istutukset pääsevät tuuheentumaan. Nämä yrtit istutin koreihin, jotka on kätevä ottaa mökille mukaan, kun sinne muutetaan. Toisen osan yrteistä laitoin yrttipenkkiin, josta muutama monivuotinen on jo talven jälkeen noussut. Ne jäävät sitten kotiin. Syksyllä on tapana leikata kaikki alas ja kuivata vanhoihin lasipurkkeihin. Käytän yrttejä todella paljon ruuanlaitossa. .




Persiljat olivat jo ruukuissa ihanan tuuheita, mutta jostakin syystä niin iski kauhea himo ja olen kyninyt niitä joka päivä ja ostanut sitten lisääkin. Raskausajan raudanpuute varmaan kolkuttaa makuhermoja, koska moni ei vapaaehtoisesti niitä suoraan puskasta söisi.

tiistai 17. toukokuuta 2011

Parit lahjahousut

Nämä housut lähtivät kaveruksille 5v. lahjoiksi. Vaaleanpunaista velouria ja aplikaatiota...

Muuten odotellaan tulokasta syntyväksi minä hetkenä hyvänsä, joten ompelutuotokset ovat kutakuinkin seis. Edes puikkoihin en ole enää reiluun viikkoon jaksanut tarttua, mikä on lähes vakava tila tässä talossa. Olo on turvonnut, kipeä, happi ei kulje, supistaa, odottaa, odottaa ja odottaa. Mieli vaatii koko ajan, että ympärillä on siistiä ja puhdasta, joten kaikki viimeinen energia laitetaan nyt siihen. Ja pihalla on tullut hieman riehuttua eli muutamat kesäkukat on istutettu, yrttejä runsaasti, salatteja ja pinaattia lavoihin (jotka jaksaa juuri ja juuri siirtää), ai niin ja vähän perunaa ja hernettä. Kasvihuoneeseen laitoin tänä vuonna vain kolme tomaatintainta, papua ja pinaattia. Rikkaruohoja kitkin vielä eilen (tekisi mieli mennä kontaten tämän mahan vuoksi, mutta maa oli vähän liian kostea siihen). Nyt on paikat niin jumissa, että ehkä istun vain odottamaan, että tämä yksiönvuokraaja päättäisi sopimuksensa...